Klopt, herpes aan de mond is type 1 en aan de geslachtsdelen is type 2, maar dat betekend nog niet dat je het dan niet aan elkaar kan overdragen. Als ik een koortslip heb en ik ga dan iemand pijpen dan is de kans erg groot aanwezig dat diegene dan een dag of 8 later doodziek in bed ligt met z'n eerste herpes aanval. (en leg dat maar eens uit thuis....)Bijna iedereen draagt dit herpes virus bij zich , maar als je eenmaal de gelukkige bent dat het zich geopenbaard heeft dan zit je er aanvast. Dan kan je er gerust vanuitgaan dat het regelmatig weer opspeelt , niet zo heftig als de 1e keer,maar toch.....en ja, type 1 zwakt af in de loop der jaren, maar je kan het ondertussen wel doorgeven aan een ieder waar je onbeschermde sex me hebt.
Dus orale sex met iemand met een koortslip (die niet altijd zichtbaar is ) is spelen met vuur. Probleem is ook dat het virus wel koortslipvirus heet, maar het kan zich bij iemand met een slechte weerstand ook openbaren aan bv een vinger, omdat het ook zeer besmettelijk is en je jezelf dus ook verder kan besmetten aan bv hand of oog. En als iemand met zo'n plekje aan z'n vinger dan iemand vingert, tsja....
Kortom, ik vind pijpen zonder condoom (en neuken al helemaal) gewoon tricky. Heel veel mensen laten zich testen bv 1 x in het half jaar, maar wat als ze bv een maand na de goede uitslag sex hebben met iemand die wel wat onder de leden heeft? (al dan niet zonder da diegene het weet) Dan is hun goede testuitslag toch volkomen onbetrouwbaar?
Ik wil de stemming echt niet bederven en iedereen moet het lekker voor zichzelf weten, maar wij zijn gewoon vreselijk voorzichtig.
En in het rijtje met soa's wordt de koortslip vaak vergeten en das eigenlijk het meest voorkomende virus onder mensen, maar bijna niemand weet dat het zo'n vervelende staartje kan hebben......
En over het klaarkomen in de mond, natuurlijk is de kans kleiner dan bij neuken zonder condoom, maar dat neemt niet weg dat de kans er dus
wel is en waarom zou je risico's nemen? Een kleine kans om iets op te lopen, is ook een kans, toch? En ookal is het te behandelen, ik wil het liever voorkomen. En ik weet dat in de roes van een geile bui je je grenzen soms verlegd en je iets minder voorzichtig wordt, dat heeft denk ik iedereen...en dat is nou juist het gevaar.
Nogmaals, ik wil de pret niet bederven, lekker leven en laten leven, maar ik heb hierover al eerder een gesprekje gehad met iemand,die zich toch redelijk expert kon noemen en die had eigenlijk nooit nagedacht over het herpesvirus.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2!
En verder.....iedereen veel (veilig)plezier in de EC !
Roos